Opis:
Ten wysokiej jakości twardo okładkowy album eksploruje wizualne wizje i proces twórczy kinowego hitu Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi. Dzięki szkicom, projektom kostiumów, storyboardom fani dostają głęboki wgląd w kulisy rozwoju fantastycznych nowych światów, postaci i stworzeń. Zapierająca dech w piersiach sztuka i ekskluzywne komentarze twórców ukazują magię filmowania w galaktyce Gwiezdnych wojen! Z przedmową Riana Johnsona!
Od
czasu, gdy Ostatni Jedi szturmował box-office minęło już
trochę czasu. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, by powrócić do
tego filmu za sprawą publikacji Wizje twórców: Star Wars™:
Ostatni Jedi Phila
Szostaka. Podczas gdy Lucasfilm chętnie honoruje i
pokazuje nam w filmach elementy z przeszłości, Ostatni Jedi
śmiało wkracza na nowy grunt pokazując nam rzeczy, których
wcześniej nie widzieliśmy. Jako nasz przewodnik po tym odważnym
świecie, Szostak prowadzi nas przez olśniewające grafiki
stworzone, aby ożywić historię filmu.
Jak już
wspomniałem książka rozpoczyna się od wypowiedzi reżysera i
scenarzysty filmu Riana Johnsona, który obecny jest przez
całą książkę, dzięki dodatkowymi notatkom i cytatami
wyjaśniającymi różne elementy filmu. Na przykład Johnson
wiedział, że konieczne jest rozdzielenie Rey i Finna,
pary, która połączyła się w Przebudzeniu Mocy.
Odważny ruch, który mógł się łatwo odwrócić przeciw twórcy,
ale pomyślmy o Imperium kontratakuje. Wróćmy do początku i
bitwy na Hoth, po której nasi bohaterowie są rozdzieleni
przez większą część filmu. Ostatni Jedi robi bardzo
podobnie, Finn jest w Canto Bight, Poe walczy na
pokładzie Raddusa, a Rey trenuje na Ahch-To
pod okiem Luke’a Skywalkera.
W miarę
postępu książki widać, że Szostak miał dobry dostęp do
Johnsona i działu artystycznego, ponieważ reżyser i jego
zespół przeprowadzają nas przez różne postacie - na przykład
Neal Scanlan opisuje rasę Opiekunek jako
brytyjską aktorkę Margaret Rutherford i po raz kolejny
Gwiezdne wojny zanurzają się w rzeczywisty
świat i umieszczają w odległej galaktyce nawiązania i odniesienia
do naszego.
Johnson
wydawał się mieć jasną wizję tego, jak chciałby, aby historia
się rozwijała, ponieważ wiele rysunków koncepcyjnych w książce
dokładnie odzwierciedla to, co widać w samym filmie. Na przykład:
opracowanie Supremacy, 60-kilometrowego mega
niszczyciela, który unosi się nad powolnym pościgiem za flotą
Ruchu Oporu. Wszystkie obrazy pokazują,
że pojazd jest ogromny pod względem szerokości, a nie długości,
i wszystkie podkreślają ogrom niszczyciela, która pozostaje przez
cały proces projektowania niemal niezmieniona.
Widzimy
także, że Kylo Ren otrzymał niewielką przebudowę w swoim
stroju, ale także reżyserski wybór pozbycia się hełmu i
skupienia się na twarzy i emocjach pokazywanych przez Adama
Drivera. W całej książce dowiadujemy się wielu takich
strzępów informacji na temat produkcji i motywacji reżysera, a na
każdym kroku dostajemy powody, dla których coś, co widzieliśmy w
filmie jest takie, a nie inne.
Kevin
Jenkins wyjaśnia, że wygląd sali tronowej Snoke’a
pochodzi bezpośrednio z wcześniejszych konceptów autorstwa Ralpha
McQuarriego. Chodzi oczywiście o jego wizję sali
tronowej w Powrocie Jedi pod Coruscant.
Książka
również uświadamia nam, że bardzo wyraźnie widać, jak dawno
rozpoczęła się preprodukcja Ostatniego Jedi.
Projekty dla Canto Bight, Ahch-To i Crait
zostały zrealizowane już w listopadzie 2014 roku, ponad rok przed
kinową premierą Przebudzenia Mocy.
W
książce dużo poświęca się Canto Bight, podkreślając
bogactwo piękna tego sektora korporacyjnego. Podczas gdy większość
akcji filmu rozgrywa się poza kasynem, to z pewnością fani tej
konkretnej lokalizacji chcieliby ponownie ją odwiedzić i np.
wyobrazić sobie historie, które się tam rozgrywają.
Według
mnie książki z serii The Art of są niezbędne dla każdego
filmu oraz dla każdego fana. Przeprowadzają nas przez różne etapy
rozwoju, ulepszenia i zmiany (nowe hełmy dla szturmowców z
Najwyższego Porządku, choć są to zmiany estetyczne, ale
głównie dlatego, że oryginalne kostiumy z Przebudzenia Mocy
zostały praktycznie zniszczone), widać, że wiele elementów filmu
(np. BB-8 sterujący maszyną kroczącą AT-ST), było
częścią historii od samego początku. Polecam ten album każdemu
fanowi uniwersum Star Wars, nieważne czy jesteście fanami
Ostatniego Jedi, czy nie. Tę książkę warto mieć w swojej
kolekcji, jak każdą inną z serii The Art of. Szkoda, że
wydawnictwo AMEET nie wydało u nas tych związanych z
spin-offami, Łotrem 1 i Hanem
Solo…
Ogólna
ocena: 9/10
Tekst:
9/10
Grafiki: 10/10
Jakość
wydania: 10/10
Dziękuję wydawnictwu AMEET
za przekazanie egzemplarza recenzenckiego.
Szczegóły:
Tytuł:
Wizje twórców: Star Wars™. Ostatni Jedi
Tytuł
oryginalny: The Art of Star Wars™. The Last Jedi
Autor:
Phil Szostak
Tłumaczenie:
Marcin Bauer
Wydawnictwo:
AMEET
Data
premiery: 19 października 2018
Liczba
stron: 256
Oprawa:
twarda
Cena:
99,99 PLN
Gdzie
kupić:
Te nowe Gwiezdne Wojny zupełnie do mnie nie przemawiają. :/
OdpowiedzUsuń