Czym
jest SCRATCH?
Scratch
to narzędzie do programowania gier przeznaczony na komputery lub
laptopy. Później można zdecydować, czy wolisz używać Scratcha
online czy offline. Jeśli wybierasz wersję online, to będzie ci
potrzebna przeglądarka i połączenie z internetem. W trybie offline
wystarczy pobrać program i gotowe! Obie wersje programu można
znaleźć na stronie https://scratch.mit.edu/.
Proste
polecenia w programie Scratch nie są wyjaśnione, ponieważ
są one oczywiste (patrz obrazki) i uważam to za dobre rozwiązanie.
Bardziej złożone łańcuchy poleceń są oczywiście wyjaśnione.
Czego
oczekuję od książki Star Wars: Programowanie gier ze SCRATCH?
Z
jednej strony książka powinna wyjaśniać język programowania, a z
drugiej strony powinna ona silnie łączyć się z uniwersum Star
Wars. I obie rzeczy udało się osiągnąć. Prawie
100-stronicowa książka w formacie około A4 pokazuje nam w sumie
pięć gier z instrukcjami krok po kroku. Gry są zaprojektowane tak,
aby można je było łatwo stworzyć za pomocą Scratch.
Wprawdzie zajmuje to trochę czasu, ale moim zdaniem bardzo szybko
poznajemy język. Dobrze, że terminy techniczne, takie jak kod, bug
i inne zostały wprowadzone i wyjaśnione.
Poniżej
opis książki dostarczony przez DK:
W jaki sposób dzieci uczą się najlepiej programować? Odpowiedź jest całkiem prosta: dzięki bohaterskiej pomocy ulubionych postaci z odległej galaktyki! W tej fajnej książce gwiazdy Star Wars uczą, jak skorzystać z komputera i podstaw programowania! Instrukcje krok po kroku pokazują, jak można stworzyć własne gry inspirowane popularnymi postaciami. Dzięki łatwemu do zrozumienia i opanowania programowi SCRATCH i bohaterami z serii Star Wars programowanie stanie się super łatwe!
Fabuła siedmiu filmów Star Wars (od I do VII) została wpleciona do
tej książki. Tak więc przykładowo w temacie Co to jest
algorytm w odpowiedzi
wykorzystano wydarzenia ze sceny ze zgniatarki śmieci na pokładzie
Gwiazdy Śmierci z Nowej nadziei i R2-D2
wyłączającego zgniatarkę.
Grafiki
i objaśnienia są naprawdę duże i fajne, dzięki czemu wszystko
można zobaczyć na obrazkach towarzyszących kolejnym etapom
projektowania. Jest to szczególnie ważne, ponieważ Scratch
jest wizualnym językiem programowania – to znaczy, że wszystkie
przykłady programowania są uwzględnione jako grafiki.
Okładka wydania niemieckiego. |
Dla
rozluźnienia i wzmocnienia obecności Star Wars w książce
co kilka stron można spotkać postacie z sagi, które wypowiadają
cytaty z filmów pasujące do danego zadania. Jestem pod wrażeniem
obrazków oraz ich jakości w książce i moim zdaniem stanowią
one duży plus tej publikacji. Więc nie jest to czysta „książka
do pracy”, ale po prostu fajna rzecz do przeglądania.
Odnośnie
gier: pięć gier jest bardzo różnych. Jeśli ta pierwsza, ma
niewielki, lub nawet żaden związek z Gwiezdnymi wojnami, to
pozostałe cztery są znacznie bardziej związane i osadzone w
uniwersum Star Wars. Poziom trudności (podczas programowania,
niekonicznie podczas grania) wzrasta z każdą kolejną grą. W
jednym z działów dowiemy się, w jaki sposób zbudować i animować
własnego droida. Należy to jednak traktować jako samouczek, a nie
grę do zaprogramowania. Stworzonego droida możesz potem zintegrować
z jedną z gier.
Dwie
rzeczy przeszkadzają mi w tej książce: rozdział Jak zdobyć
Scratch jest na samym końcu książki, jednak chciałbym go
zobaczyć przed pierwszym programowaniem. To może być trochę
kłopotliwe, ale druga rzecz niestety nie jest: otrzymujemy książkę
o Star Wars. Książka niemal na każdym kroku przypomina o
legalnym wykorzystywaniu obrazów i zdjęć oraz daje wskazówkę:
najlepiej wykorzystaj obrazy i grafiki stworzone tylko przez Ciebie,
i które mogą być swobodnie używane przez Ciebie. Większość,
jeśli nie wszystkie, grafiki itp. związane ze Star Wars są
prawnie chronione, więc jak samemu stworzyć grafikę potrzebną do
gry, nie używając czegoś prawnie chronionego przez Disney?
Z pewnością z pomocą przyszłaby płyta CD (lub możliwość
pobrania z jakiejś strony) dołączona do wydania, na której
znalazłyby się grafiki, obrazy itp., które moglibyśmy wykorzystać
podczas programowania gry Star Wars.
Przez
ostatni akapit książka niestety nie uzyska maksymalnej oceny.
Generalnie polecam tę książkę osobom, które chciałby poznać
Scratch i nie mają jeszcze żadnej publikacji na jej temat.
Jeśli jeszcze dodatkowo kochacie sagę Star Wars, książka
jest dla Was idealna!
Ogólna
ocena: 8/10
Dodatki:
4/10
Tekst:
8/10
Grafiki:
10/10
Jakość
wydania: 9/10
Dziękuję wydawnictwu Dorling Kidersley Verlag GmbH
za dostarczenie egzemplarza recenzenckiego.
Ein herzliches Dankeschön an Dorling Kindersley Verlag GmbH,
die ein Rezensionsexemplare zur Verfügung gestellt haben.
Szczegóły:
Tytuł:
Star Wars: Spiele programmieren
Tytuł
polski: Star Wars: Programowanie gier
Tytuł
oryginalny: Star Wars: Coding Projects
Autor:
Jon Woodcock
Tłumaczenie:
Marc Winter
Wydawnictwo: Dorling Kindersley Verlag GmbH
Wydawnictwo: Dorling Kindersley Verlag GmbH
Data
premiery: 23 stycznia 2018
Liczba
stron: 96
Oprawa:
twarda
Cena:
12,95 € / 55,00 PLN (wersja niemiecka) / 63,70 PLN (wersja
angielska)
Gdzie
kupić:
BOOKCITY (wersja niemiecka)
BOOKCITY (wersja angielska)
Bardzo fajnie zostało to napisane.
OdpowiedzUsuńBardzo fajnie napisane. Jestem pod wrażeniem i pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń