W wyścigach podracer'ów musisz mieć refleks Jedi.
Nastawiony na szybką prędkość sport znany jako podracing po raz pierwszy pojawił się w galaktyce Gwiezdnych wojen za sprawą ekscytującego debiutu w Mrocznym widmie w 1999 roku. Boonta Eve Classic pokazał pułapki ścigania się, od urzekającego zestawu kapsuł ścigaczy po nieubłagany tor i trybuny areny dla około 100 000 widzów podekscytowanych i wiwatujących, a także nieodpowiedzialnie obstawiających swoich faworytów. Chociaż podracing pojawiał się w Gwiezdnych wojnach od czasów Mrocznego widma w minimalnym stopniu, stworzono zasób wiedzy, pozwalający stworzyć ten ekscytujący sport.
Cel jest posty - wygrać wyścig. Jego tor wyznaczają linie jak te widziane na arenie Boonta Eve, sygnalizujące systemom nawigacyjnym ścigaczy drogę, którą mają podążać. Ścigający się wygrywa po ukończeniu trzech okrążeń i przekraczając metę jako pierwszy. Jednak to, co sprawia, że podracing jest tak ekscytujący, to niebezpieczeństwa z nim związane, co sprawia, że jest nielegalnym sportem w Republice (a później, także w Imperium i w Nowej Republice), ale prosperującym na Zewnętrznych Rubieżach. Mimo posiadania reguł i regulacji, są one traktowane bardziej jak wytyczne. Istnieją też stosowni urzędnicy i sędziowie, ale nawet oni są łatwo przekupywani, zastraszani lub rozpraszani przez pilotów i ich załogi, aby obejść „wytyczne”, które mają egzekwować.
Historia galaktyki wyjaśnia, że że podracing został zainspirowany bardziej prymitywną wersją sportu w której powozy były ciągnięte przez zwierzęta, które ścigały się po torze dla chwały. Ten sport przekształcił się w niebezpieczne, nastawione na szybką prędkość zawody widziane w Mrocznym Widmie, po tym jak mechanik znany jako Phoebos zasugerował ten sam układ powozów/kapsuł i istot, ale z wykorzystaniem nowoczesnej technologii, zastępując powozy kapsułami, a zwierzęta pociągowe silnikami oraz używając technologii repulsorowej, by pojazdy mogły utrzymać się w powietrzu.
Podracery są zazwyczaj projektowane dla konkretnych pilotów, co w Gwiezdnych Wojnach, także oznacza uwzględnienie rasy pilota. Posiadający długie i cienkie kończyny Xexto Gasgano używał czterech ramion i dwudziestu czterech palców do obsługi swojej niezwykle skomplikowanej kapsuły, sprawdzania silnika, wykonywania diagnostyki, śledzenia poczynań innych zawodników i wielu innych czynności podczas pilotażu swojego ścigacza.
Podobnie jak kokpity kapsuł, między sobą różnią się też ich silniki. Różne silniki to także różne możliwości. Rozdzielony radiator ukształtowany w literę X pozwalał Sebulbie osiągać prędkość powyżej 829 km/h, a jego masywne kształty zazwyczaj były używane do dręczenia innych zawodników, zgniatając mniejsze kapsuły i doprowadzając do ich wytrącania z toru, albo do zwiększenia stawki wyścigu. Podczas gdy Sebulbę było stać na opłacenie kapsuły, która mogła mu zapewnić wygraną, Anakin Skywalker musiał łączyć ze sobą elementy zbierane miesiącami, aby móc ukończyć budowę swojej kapsuły.
Mała kapsuła Anakina była zasilana dwoma silnikami Radon-Ulzer, które sprytnie zmodyfikował, by uzyskać imponującą manewrowość i szybkość. Każdy silnik został wyposażony w potrójne filtry powietrza (przypominające zęby wystające z turbin), które pozwalały młodemu pilotowi w łatwy sposób wymijać przeszkody oraz gwałtownie skręcać. Przemontowane okablowanie i instalacja nowych podsystemów, sprawiła, że Anakin uzyskał możliwość wpuszczania maksymalnej ilości paliwa do silnika przy maksymalnym nacisku. Jego kapsuła prawdopodobnie była też najszybszą jednostką, która kiedykolwiek ścigała się w Boonta Eve Classic, okrążając tor z prędkością osiągającą nawet 947 km/h, czyli o nieco ponad sto kilometrów na godzinę szybciej aniżeli kapsuła Sebulby. Jednak jego taktyka wygrania tego wymagającego wyścigu nie wynikała jedynie z prędkości.
Podczas wyścigu podracerów może wydarzyć się wszystko. Nie rzadkie pośród pilotów albo ich ekip jest sabotowanie innych zawodników przed zawodami lub w trakcie wyścigu. Niezbyt rozgarnięty Nukong znany jako Ark "Bumpy" Roose zamierzał sabotować kapsułę Anakina przed wyścigiem, a zamiast tego unieruchomił Bena Quadiranosa. Próby zabójstw, wykonywanie zemsty lub przekupstwo są także częścią tego sportu. Wielu pilotów montuje także w swoich kapsułach ukrytą broń lub dokonuje nielegalnych ulepszeń, by wybić się na prowadzenie kosztem innych zawodników. W usuniętej scenie z Mrocznego widma, możemy zobaczyć jak kapsuła Sebulby strzela płomieniami ognia w innych zawodników z miotaczy ognia. W podrace'ingu ogólnie lekceważy się cudze życie, a piloci, którzy decydują się na udział w takich wyścigach, muszą się liczyć z tym, że każdy moment może być ich ostatnim.
Często przeoczanym faktem jest to, iż podracing nie byłby możliwy bez mechaników składających się na załogę. Ponieważ karkołomne prędkości podracer'ów często łamią karki prawie wszystkich ludzi podczas rywalizacji w tym sporcie, często zamiast tego dołączają do załogi, będąc bardzo dumni z wykonywanej pracy. Jednak najbardziej rozpoznawalnymi członkami załogi są pewne komiczne roboty. Te małe driody są zaprogramowane tak, by mieć poczucie pilności, ale ich ograniczone logicznie procesory nie pozwalają im na wykonywanie skomplikowanych prac. Są często używane do wykonywania prostych połączeń kabli, sięgania w ciasne miejsca i wlewania paliwa do pojazdów. Jeśli dać im zbyt skomplikowane zadanie, albo będące ponad ich możliwości, zamiast być poproszone o pomoc, przyjdą z ryzykownymi rozwiązaniami takimi jak stawanie na sobie, by gdzieś dosięgnąć i ryzykując upadek. Ich brak logicznego myślenia i rozwiązywania problemów połączone z ich zaprogramowanym pośpiechem, często skutkuje bowiem różnymi przypadkowymi zachowaniami jak choćby wciągnięciem w turbiny ścigacza Ody'ego Mandrella. Na szczęście dla tych drobnych droidów są niezwykle wytrzymałe, co skutkuje dla nich niewielkimi urazami, ale jednocześnie powoduje maksymalne uszkodzenia silników.
Pod koniec Boonta Eve Classic, jak można było zobaczyć w Mrocznym Widmie, tylko sześć ścigaczy przekroczyło linię mety z osiemnastu, które wzięło w nim udział. Niektóre zostały zniszczone podczas wydarzenia, jak pojazd Rattsa Tyrella, którego spotkał niefortunny koniec w Jaskiniach Laguna. Inni, jak Teemto Pagalies zostali zatrzymani przez siły zewnętrzne, gdy rozbił się zestrzelony przez Jeźdźców Pustyni, a z kolei Neva Kee skorzystał ze skrótu i wszelki słuch o nim zaginął.
Dowiedzieliście się czegoś nowego o podracingu? Napisz nam w komentarzach!
Źródło: starwars.com
Tłumaczenie: Lupus
Super podsumowanie!
OdpowiedzUsuńTak, ja się dowiedziałam o tym, który skorzystał ze skrótu i zniknał. Jakos mi to całkiem umkneło.