FILMY I SERIALE

wtorek, 22 maja 2018

Recenzja - Star Wars: Coding Projects - Jon Woodcock

23 stycznia 2018 roku wydawnictwo Dorling Kindersley opublikowało książkę Star Wars™: Spiele programmieren mit SCRATCH™. Jest to niemiecki tłumaczenie książki Star Wars: Coding Projects, czyli Star Wars: Programowanie gier. Publikacja została napisana przez Jona Woodcocka i przetłumaczona na język niemiecki przez weterana na niemieckim rynku, czyli Marca Wintera. Poradnik liczy sobie 96 stron, a jego cena okładkowa wynosi 12,95€. Polska data premiery nie jest znana, ale podejrzewam, że na naszym rodzimym rynku publikacja nie ukaże się.
Czym jest SCRATCH?
Scratch to narzędzie do programowania gier przeznaczony na komputery lub laptopy. Później można zdecydować, czy wolisz używać Scratcha online czy offline. Jeśli wybierasz wersję online, to będzie ci potrzebna przeglądarka i połączenie z internetem. W trybie offline wystarczy pobrać program i gotowe! Obie wersje programu można znaleźć na stronie https://scratch.mit.edu/.

Proste polecenia w programie Scratch nie są wyjaśnione, ponieważ są one oczywiste (patrz obrazki) i uważam to za dobre rozwiązanie. Bardziej złożone łańcuchy poleceń są oczywiście wyjaśnione.
Czego oczekuję od książki Star Wars: Programowanie gier ze SCRATCH?
Z jednej strony książka powinna wyjaśniać język programowania, a z drugiej strony powinna ona silnie łączyć się z uniwersum Star Wars. I obie rzeczy udało się osiągnąć. Prawie 100-stronicowa książka w formacie około A4 pokazuje nam w sumie pięć gier z instrukcjami krok po kroku. Gry są zaprojektowane tak, aby można je było łatwo stworzyć za pomocą Scratch. Wprawdzie zajmuje to trochę czasu, ale moim zdaniem bardzo szybko poznajemy język. Dobrze, że terminy techniczne, takie jak kod, bug i inne zostały wprowadzone i wyjaśnione.

Poniżej opis książki dostarczony przez DK:
W jaki sposób dzieci uczą się najlepiej programować? Odpowiedź jest całkiem prosta: dzięki bohaterskiej pomocy ulubionych postaci z odległej galaktyki! W tej fajnej książce gwiazdy Star Wars uczą, jak skorzystać z komputera i podstaw programowania! Instrukcje krok po kroku pokazują, jak można stworzyć własne gry inspirowane popularnymi postaciami. Dzięki łatwemu do zrozumienia i opanowania programowi SCRATCH i bohaterami z serii Star Wars programowanie stanie się super łatwe!
Fabuła siedmiu filmów Star Wars (od I do VII) została wpleciona do tej książki. Tak więc przykładowo w temacie Co to jest algorytm w odpowiedzi wykorzystano wydarzenia ze sceny ze zgniatarki śmieci na pokładzie Gwiazdy Śmierci z Nowej nadziei i R2-D2 wyłączającego zgniatarkę.

Grafiki i objaśnienia są naprawdę duże i fajne, dzięki czemu wszystko można zobaczyć na obrazkach towarzyszących kolejnym etapom projektowania. Jest to szczególnie ważne, ponieważ Scratch jest wizualnym językiem programowania – to znaczy, że wszystkie przykłady programowania są uwzględnione jako grafiki.
Okładka wydania niemieckiego.
Dla rozluźnienia i wzmocnienia obecności Star Wars w książce co kilka stron można spotkać postacie z sagi, które wypowiadają cytaty z filmów pasujące do danego zadania. Jestem pod wrażeniem obrazków oraz ich jakości w książce i moim zdaniem stanowią one duży plus tej publikacji. Więc nie jest to czysta „książka do pracy”, ale po prostu fajna rzecz do przeglądania.

Odnośnie gier: pięć gier jest bardzo różnych. Jeśli ta pierwsza, ma niewielki, lub nawet żaden związek z Gwiezdnymi wojnami, to pozostałe cztery są znacznie bardziej związane i osadzone w uniwersum Star Wars. Poziom trudności (podczas programowania, niekonicznie podczas grania) wzrasta z każdą kolejną grą. W jednym z działów dowiemy się, w jaki sposób zbudować i animować własnego droida. Należy to jednak traktować jako samouczek, a nie grę do zaprogramowania. Stworzonego droida możesz potem zintegrować z jedną z gier.
Dwie rzeczy przeszkadzają mi w tej książce: rozdział Jak zdobyć Scratch jest na samym końcu książki, jednak chciałbym go zobaczyć przed pierwszym programowaniem. To może być trochę kłopotliwe, ale druga rzecz niestety nie jest: otrzymujemy książkę o Star Wars. Książka niemal na każdym kroku przypomina o legalnym wykorzystywaniu obrazów i zdjęć oraz daje wskazówkę: najlepiej wykorzystaj obrazy i grafiki stworzone tylko przez Ciebie, i które mogą być swobodnie używane przez Ciebie. Większość, jeśli nie wszystkie, grafiki itp. związane ze Star Wars są prawnie chronione, więc jak samemu stworzyć grafikę potrzebną do gry, nie używając czegoś prawnie chronionego przez Disney? Z pewnością z pomocą przyszłaby płyta CD (lub możliwość pobrania z jakiejś strony) dołączona do wydania, na której znalazłyby się grafiki, obrazy itp., które moglibyśmy wykorzystać podczas programowania gry Star Wars.

Przez ostatni akapit książka niestety nie uzyska maksymalnej oceny. Generalnie polecam tę książkę osobom, które chciałby poznać Scratch i nie mają jeszcze żadnej publikacji na jej temat. Jeśli jeszcze dodatkowo kochacie sagę Star Wars, książka jest dla Was idealna!

Ogólna ocena: 8/10
Dodatki: 4/10
Tekst: 8/10
Grafiki: 10/10
Jakość wydania: 9/10

Dziękuję wydawnictwu Dorling Kidersley Verlag GmbH
za dostarczenie egzemplarza recenzenckiego.
Ein herzliches Dankeschön an Dorling Kindersley Verlag GmbH,
die ein Rezensionsexemplare zur Verfügung gestellt haben.

Szczegóły:
Tytuł: Star Wars: Spiele programmieren
Tytuł polski: Star Wars: Programowanie gier
Tytuł oryginalny: Star Wars: Coding Projects
Autor: Jon Woodcock
Tłumaczenie: Marc Winter
Wydawnictwo: Dorling Kindersley Verlag GmbH
Data premiery: 23 stycznia 2018
Liczba stron: 96
Oprawa: twarda
Cena: 12,95 € / 55,00 PLN (wersja niemiecka) / 63,70 PLN (wersja angielska)

Gdzie kupić:
BOOKCITY (wersja niemiecka)
BOOKCITY (wersja angielska)

2 komentarze:

Podziel się z nami swoją opinią na temat wpisu!

Niech Moc będzie z Tobą!