W specjalnym artykule, który został opublikowany na starwars.com autor adaptacji Jason Fry podaje szczegóły, w jaki sposób udało mu się połączyć różne opowieści ze świata Star Wars w jedną całość. Jeśli jesteście ciekawi, jak adaptacja filmu Ostatni Jedi (polska premiera w drugiej połowie maja) łączy różne elementy uniwersum Gwiezdnych wojen, to zapraszamy Was do lektury!
Scenariusz Ostatniego Jedi autorstwa Riana Johnsona zabiera nas tam, gdzie skończył się film Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy, włącznie ze sławnym holograficznym zarzutem z Nowej nadziei i pokazuje nam Luke'a Skywalkera dyskutującego o mrocznym Lordzie Sithów, Sidiousie i Jedi z poprzedniej epoki, nic nie mówiąc o sekwencjach zainspirowanych z filmów Imperium kontratakuje i Powrót Jedi.
Rezultatem jest opowieść bogata i głęboka, pełna powiązań z historiami, które znamy i kochamy. Pisząc o adaptacji tej opowieści, widziałem szansę na dalsze nawiązanie tych powiązań poprzez czerpanie nie tylko z filmów i seriali telewizyjnych Star Wars, ale także z powieści napisanych przez moich kolegów-autorów. Teraz, gdy adaptacja jest już dostępna w sprzedaży, mam nadzieję, że spodoba ci się ta szybka podróż po nawiązaniach, którą znajdziesz na jej stronach.
Niektóre odniesienia będą od razu widoczne dla czytelników znających nowe filmy i książki. We wprowadzeniu Rey, chciałem trochę się trochę cofnąć w czasie, abyśmy mogli spędzić z nią trochę więcej czasu przed jej pełnym przeznaczenia spotkaniem z Luke'em na wyspie Ahch-To. Wróciłem do adaptacji Przebudzenia Mocy Alana Dean Fostera, upewniając się, że mój zamysł jest zgodny z tym, z którym Alan podszedł do tej sceny. Wprowadzenie sióstr Rose i Paige Tico w jakiś sposób odtwarza scenę z Eskadry Kobaltowej (org. Cobalt Squadron, polska premiera 18 kwietnia) Elizabeth Wein (Elizabeth i ja wiemy o niekonwencjonalnych formach współpracy: nasze książki z 2017 roku, Eskadra Kobaltowa i Bomber Command, są książkowymi historiami uzupełniającymi historię sióstr Tico).
Bardzo ciężko pracowałem, aby Moc stała się obecna w nowelizacji, prawie tak, jakby była to sama postać. Kilka postaci - Luke, Rey, Leia Organa, Snoke, Kylo Ren i Maz Kanata - postrzegają Moc i starają się zrozumieć jej wolę. Te percepcje i interakcje mogą być bardzo różne, ale chciałem, by miały one zasadniczą jedność, tak jakby były częścią większej rozmowy wśród użytkowników Mocy z galaktyki.
Miałem szczęście, że napisałem już książkę, w której Moc była dużą obecnością: Miecz Jedi: przygody Luke'a Skywalkera, moja książka z 2015 roku pokazująca, że Luke uczy się krytycznych wczesnych lekcji o Mocy i walczy w swoim pierwszym pojedynku z mieczem świetlnym. Luke jest krytyczny w Mieczu Jedi - uważa, że Moc jest generowana przez życie, ale przekracza granice żywych stworzeń, które ją tworzą - jest odzwierciedlona przez Leię w nowej scenie, która dzieje się wkrótce po ucieczce Ruchu Oporu z planety D'Qar i stanowi podstawę tego, w jaki sposób Leia wraca na mostek uszkodzonego krążownika. To także wpłynęło na to, w jaki sposób w dużej mierze przetłumaczyłem wizualne objawienie o Mocy Rey.
Ale polegałem także na eksploracjach Mocy od moich znajomych autorów. Trzy opowiadania z From a Certain Point Of View były ogromną pomocą. Master and Apprentice Claudii Gray pakuje bogactwo pomysłów w siedmiu krótkich stronach. Autorka dała mi wgląd w duchy Mocy i śliską naturę czasu w stosunku do woli Mocy. Dusza Mocy, która wydaje się niemal cielesna, idea czasu jako koła i odejście jako ostatnia lekcja Jedi, wszystko pojawia się w nowelizacji Ostatniego Jedi i nie istniałoby to bez dzieła Claudii. Z tej samej kolekcji Time of Death Cavana Scotta i There Is Another Gary D. Schmidta oferowały dalszy wgląd w Moc i przelotne spojrzenia Jedi, którzy muszą służyć Mocy czekając.
W mojej adaptacji podczas walki Rey i Kylo o miecz świetlny Luke'a, Rey może wyczuć kryształ kyber, który szuka harmonii w trakcie walki. Pomysł zrodził się z powieści Ahsoka (polska premiera w czerwcu) Emily Kate Johnston, która pokazała nam, że Sith sprawia, że kryształy krwawią i wprowadzili bardzo fajną koncepcję kryształów kyber mających własną obecność w Mocy.
Zabawnym aspektem adaptacji jest zagłębianie się w myśli, motywacje i przeszłość postaci w sposób, który mógł być trudny do pokazania na ekranie. Podobnie jak w przypadku mojej interpretacji Mocy, zadanie to było o wiele łatwiejsze dzięki wspaniałym pomysłom moich kolegów-autorów.
Praca Grega Rucki była wielką pomocą w pisaniu postaci Poego Damerona. W jednej ze scen Poe przypomina, co powiedział mu przywódca Ruchu Oporu, kiedy opuścił Nową Republikę na rzecz Ruchu, historia opowiedziana była w Before the Awakening. Przywołałem również sugestywny fragment o walce gwiezdnych myśliwców z opowiadania Grega z From a Certain Point of View, Grounded.
W przypadku postaci Phasmy nie mogłem się zwrócić do innej osoby niż Delilah S. Dawson i jej książki Phasma (polska premiera w kwietniu). Finn przypomina koszmarną plotkę o pochodzeniu Phasmy, którą czytelnicy rozpoznają jako jedną z historii Phasmy na jej ojczystym świecie Parnassos. Kiedy Finn, Rose i DJ infiltrują Supremacy, Phasma przechodzi szkolenie szturmowców, które powstało w powieści Delilah.
Adaptacja rozpoczyna się od zaskakującego pierwszego rozdziału i snu wysłanego do Luke'a poprzez Moc jako ostrzeżenie. W śnie, Luke nigdy nie opuścił piaszczystej Tatooine i zestarzał się w zupełnie innej galaktyce, rządzonej przez triumfujące Imperium. Ta wizja, to wizja z której mogłem czerpać z dawnej radiowej adaptacji Star Wars, która została stworzona przez wielkiego Briana Daleya oraz z opowiadań z From The Certain Point of View - Contingency Plan, Alexandra Freeda.
Pisanie i interpretowanie scen z Leią Organa było jedną z największych przyjemności podczas pisaniapowieści - i jedną z największych odpowiedzialności. Więzy krwi Claudii Gray i Leia: Princess of Alderaan były tutaj pomocne, a Leia wspomniała swoją pierwszą misję na Crait w tej drugiej. Niektóre z moich ulubionych i nowych scen w nowelizacji zagłębiają się w poczucie obowiązku i emocjonalną bitwę Lei, które jej towarzyszą - temat, który Cecil Castellucci i ja zbadaliśmy w naszej współpracy w książce Ruchomy cel: Przygody księżniczki Lei z 2015 roku.
Kylo Ren - albo, jeśli wolisz, Ben Solo - domagał się balansowania w adaptacji. Oczywiście chcieliśmy dowiedzieć się więcej o jego przeszłości i jego przemyśleniach na temat przyszłości... ale jednocześnie musiałem uważać, aby nie zrobić niczego, co mogłoby naruszyć opowiadanie Epizodu IX. Mimo to, udało mi się rzucić okiem na jego dzieciństwo, w tym na wspomnienie Lei o Benie w łonie matki - scenę, która sięga do trylogii Chucka Wendiga - Koniec i początek.
Trylogia Chucka opowiedziała nam o tym, co stało się z Imperium po bitwie o Endor, dostarczając bardzo ważnych informacji na temat adaptacji o Plan Awaryjny (org. Contingency - plan Palpatine'a przygotowany na wypadek jego śmierci, np. Operacja Popiół) i powstaniu Najwyższego Porządku. W tych książkach jest także młody Armitage Hux, podobnie jak jego ojciec Brendol. Brendola po raz pierwszy dostrzeżono w moich własnych książkach z serii Servants of the Empire, w których Zare Leonis odkrywa nasiona planu Brendola na szkolenie szturmowców od urodzenia - program wprowadzony przez Armitage i wspominany przez niego w powieści.
To dość ciężkie rzeczy, ale fajnie było też odwoływać się do bardziej beztroskich opowieści. Jeśli chodzi o sceny na Canto Bight, zadbałem o to, by dołączyć do zabawnego kwartetu powieści Canto Bight od Del Rey autorstwa Johna Jacksona Millera, Rae Carson, Saladina Ahmeda i Miry Grant.
Oczywiście jest dużo więcej połączeń o których nawet nie wspomniałem, np. serial Wojny klonów, który zmienił się nasz punkt widzenia Mocy; fajne szczegóły zaczerpnięte z komiksowych serii i one-shotów Marvela; Battlefront II; nie wspominając jeszcze o tym jak porównywaliśmy notatki i wymienialiśmy się pomysłami z Michaelem, autorem adaptacji dla młodzieży; Ale to jest właśnie ta zabawa w pisaniu powieści Star Wars. Odległa galaktyka George’a Lucasa jest również jedną wielką piaskownicą dla ludzi tworzących filmy, opowiadania, komiksy, gry i więcej, którzy mogą usiąść koło siebie i wymieniać się zabawkami, tworząc coraz to nowsze historie.
Jakie smaczki i nawiązania zmaleliście w książce? Podzielcie się nimi w komentarzach!
Książka Star Wars: Ostatni Jedi (Exapanded Edition) jest już dostępna w sprzedaży w USA. Polska premiera zaplanowana jest na 23 maja (empiki) oraz na 6 czerwca (ogólnopolska). Wkrótce na naszej stronie pojawi się jej recenzja.
Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi pojawi się w Polsce na Blu Ray, Blu Ray 3D oraz DVD już 23 kwietnia.
Jason Fry jest autorem ponad 30 książek i opowiadań Star Wars, w tym: Miecz Jedi, Łotr 1: Akta misji, The Essential Atlas oraz oczywiście Star Wars: The Last Jedi Novelization.
Jakie smaczki i nawiązania zmaleliście w książce? Podzielcie się nimi w komentarzach!
Książka Star Wars: Ostatni Jedi (Exapanded Edition) jest już dostępna w sprzedaży w USA. Polska premiera zaplanowana jest na 23 maja (empiki) oraz na 6 czerwca (ogólnopolska). Wkrótce na naszej stronie pojawi się jej recenzja.
Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi pojawi się w Polsce na Blu Ray, Blu Ray 3D oraz DVD już 23 kwietnia.
Jason Fry jest autorem ponad 30 książek i opowiadań Star Wars, w tym: Miecz Jedi, Łotr 1: Akta misji, The Essential Atlas oraz oczywiście Star Wars: The Last Jedi Novelization.
Tekst: starwars.com/Jason Fry
Tłumaczenie: Świat Star Wars (dziękujemy za pomoc Maćkowi)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Podziel się z nami swoją opinią na temat wpisu!
Niech Moc będzie z Tobą!