FILMY I SERIALE

sobota, 10 marca 2018

Jak adaptacja Ostatniego Jedi łączy się z uniwersum Star Wars

W specjalnym artykule, który został opublikowany na starwars.com autor adaptacji Jason Fry podaje szczegóły, w jaki sposób udało mu się połączyć różne opowieści ze świata Star Wars w jedną całość. Jeśli jesteście ciekawi, jak adaptacja filmu Ostatni Jedi (polska premiera w drugiej połowie maja) łączy różne elementy uniwersum Gwiezdnych wojen, to zapraszamy Was do lektury!
To uniwersum pełne opowieści.

Scenariusz Ostatniego Jedi autorstwa Riana Johnsona zabiera nas tam, gdzie skończył się film Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy, włącznie ze sławnym holograficznym zarzutem z Nowej nadziei i pokazuje nam Luke'a Skywalkera dyskutującego o mrocznym Lordzie Sithów, Sidiousie i Jedi z poprzedniej epoki, nic nie mówiąc o sekwencjach zainspirowanych z filmów Imperium kontratakuje i Powrót Jedi
Rezultatem jest opowieść bogata i głęboka, pełna powiązań z historiami, które znamy i kochamy. Pisząc o adaptacji tej opowieści, widziałem szansę na dalsze nawiązanie tych powiązań poprzez czerpanie nie tylko z filmów i seriali telewizyjnych Star Wars, ale także z powieści napisanych przez moich kolegów-autorów. Teraz, gdy adaptacja jest już dostępna w sprzedaży, mam nadzieję, że spodoba ci się ta szybka podróż po nawiązaniach, którą znajdziesz na jej stronach.
Niektóre odniesienia będą od razu widoczne dla czytelników znających nowe filmy i książki. We wprowadzeniu Rey, chciałem trochę się trochę cofnąć w czasie, abyśmy mogli spędzić z nią trochę więcej czasu przed jej pełnym przeznaczenia spotkaniem z Luke'em na wyspie Ahch-To. Wróciłem do adaptacji Przebudzenia Mocy Alana Dean Fostera, upewniając się, że mój zamysł jest zgodny z tym, z którym Alan podszedł do tej sceny. Wprowadzenie sióstr Rose i Paige Tico w jakiś sposób odtwarza scenę z Eskadry Kobaltowej (org. Cobalt Squadron, polska premiera 18 kwietnia) Elizabeth Wein (Elizabeth i ja wiemy o niekonwencjonalnych formach współpracy: nasze książki z 2017 roku, Eskadra Kobaltowa i Bomber Command, są książkowymi historiami uzupełniającymi historię sióstr Tico).
Bardzo ciężko pracowałem, aby Moc stała się obecna w nowelizacji, prawie tak, jakby była to sama postać. Kilka postaci - Luke, Rey, Leia Organa, Snoke, Kylo Ren i Maz Kanata - postrzegają Moc i starają się zrozumieć jej wolę. Te percepcje i interakcje mogą być bardzo różne, ale chciałem, by miały one zasadniczą jedność, tak jakby były częścią większej rozmowy wśród użytkowników Mocy z galaktyki.
Miałem szczęście, że napisałem już książkę, w której Moc była dużą obecnością: Miecz Jedi: przygody Luke'a Skywalkera, moja książka z 2015 roku pokazująca, że ​​Luke uczy się krytycznych wczesnych lekcji o Mocy i walczy w swoim pierwszym pojedynku z mieczem świetlnym. Luke jest krytyczny w Mieczu Jedi - uważa, że Moc jest generowana przez życie, ale przekracza granice żywych stworzeń, które ją tworzą - jest odzwierciedlona przez Leię w nowej scenie, która dzieje się wkrótce po ucieczce Ruchu Oporu z planety D'Qar i stanowi podstawę tego, w jaki sposób Leia wraca na mostek uszkodzonego krążownika. To także wpłynęło na to, w jaki sposób w dużej mierze przetłumaczyłem wizualne objawienie o Mocy Rey.
Ale polegałem także na eksploracjach Mocy od moich znajomych autorów. Trzy opowiadania z From a Certain Point Of View były ogromną pomocą. Master and Apprentice Claudii Gray pakuje bogactwo pomysłów w siedmiu krótkich stronach. Autorka dała mi wgląd w duchy Mocy i śliską naturę czasu w stosunku do woli Mocy. Dusza Mocy, która wydaje się niemal cielesna, idea czasu jako koła i odejście jako ostatnia lekcja Jedi, wszystko pojawia się w nowelizacji Ostatniego Jedi i nie istniałoby to bez dzieła Claudii. Z tej samej kolekcji Time of Death Cavana Scotta i There Is Another Gary D. Schmidta oferowały dalszy wgląd w Moc i przelotne spojrzenia Jedi, którzy muszą służyć Mocy czekając.

W mojej adaptacji podczas walki Rey i Kylo o miecz świetlny Luke'a, Rey może wyczuć kryształ kyber, który szuka harmonii w trakcie walki. Pomysł zrodził się z powieści Ahsoka (polska premiera w czerwcu) Emily Kate Johnston, która pokazała nam, że Sith sprawia, że ​​kryształy krwawią i wprowadzili bardzo fajną koncepcję kryształów kyber mających własną obecność w Mocy.

Zabawnym aspektem adaptacji jest zagłębianie się w myśli, motywacje i przeszłość postaci w sposób, który mógł być trudny do pokazania na ekranie. Podobnie jak w przypadku mojej interpretacji Mocy, zadanie to było o wiele łatwiejsze dzięki wspaniałym pomysłom moich kolegów-autorów.

Praca Grega Rucki była wielką pomocą w pisaniu postaci Poego Damerona. W jednej ze scen Poe przypomina, co powiedział mu przywódca Ruchu Oporu, kiedy opuścił Nową Republikę na rzecz Ruchu, historia opowiedziana była w Before the Awakening. Przywołałem również sugestywny fragment o walce gwiezdnych myśliwców z opowiadania Grega z From a Certain Point of ViewGrounded.
W przypadku postaci Phasmy nie mogłem się zwrócić do innej osoby niż Delilah S. Dawson i jej książki Phasma (polska premiera w kwietniu). Finn przypomina koszmarną plotkę o pochodzeniu Phasmy, którą czytelnicy rozpoznają jako jedną z historii Phasmy na jej ojczystym świecie Parnassos. Kiedy Finn, Rose i DJ infiltrują Supremacy, Phasma przechodzi szkolenie szturmowców, które powstało w powieści Delilah.

Adaptacja rozpoczyna się od zaskakującego pierwszego rozdziału i snu wysłanego do Luke'a poprzez Moc jako ostrzeżenie. W śnie, Luke nigdy nie opuścił piaszczystej Tatooine i zestarzał się w zupełnie innej galaktyce, rządzonej przez triumfujące Imperium. Ta wizja, to wizja z której mogłem czerpać z dawnej radiowej adaptacji Star Wars, która została stworzona przez wielkiego Briana Daleya oraz z opowiadań z From The Certain Point of View - Contingency Plan, Alexandra Freeda
Pisanie i interpretowanie scen z Leią Organa było jedną z największych przyjemności podczas pisaniapowieści - i jedną z największych odpowiedzialności. Więzy krwi Claudii Gray i Leia: Princess of Alderaan były tutaj pomocne, a Leia wspomniała swoją pierwszą misję na Crait w tej drugiej. Niektóre z moich ulubionych i nowych scen w nowelizacji zagłębiają się w poczucie obowiązku i emocjonalną bitwę Lei, które jej towarzyszą - temat, który Cecil Castellucci i ja zbadaliśmy w naszej współpracy w książce Ruchomy cel: Przygody księżniczki Lei z 2015 roku.
Kylo Ren - albo, jeśli wolisz, Ben Solo - domagał się balansowania w adaptacji. Oczywiście chcieliśmy dowiedzieć się więcej o jego przeszłości i jego przemyśleniach na temat przyszłości... ale jednocześnie musiałem uważać, aby nie zrobić niczego, co mogłoby naruszyć opowiadanie Epizodu IX. Mimo to, udało mi się rzucić okiem na jego dzieciństwo, w tym na wspomnienie Lei o Benie w łonie matki - scenę, która sięga do trylogii Chucka Wendiga - Koniec i początek.
Trylogia Chucka opowiedziała nam o tym, co stało się z Imperium po bitwie o Endor, dostarczając bardzo ważnych informacji na temat adaptacji o Plan Awaryjny (org. Contingency - plan Palpatine'a przygotowany na wypadek jego śmierci, np. Operacja Popiół)  i powstaniu Najwyższego Porządku. W tych książkach jest także młody Armitage Hux, podobnie jak jego ojciec Brendol. Brendola po raz pierwszy dostrzeżono w moich własnych książkach z serii Servants of the Empire, w których Zare Leonis odkrywa nasiona planu Brendola na szkolenie szturmowców od urodzenia - program wprowadzony przez Armitage i wspominany przez niego w powieści.
To dość ciężkie rzeczy, ale fajnie było też odwoływać się do bardziej beztroskich opowieści. Jeśli chodzi o sceny na Canto Bight, zadbałem o to, by dołączyć do zabawnego kwartetu powieści Canto Bight od Del Rey autorstwa Johna Jacksona Millera, Rae Carson, Saladina Ahmeda i Miry Grant.

Oczywiście jest dużo więcej połączeń o których nawet nie wspomniałem, np. serial Wojny klonów, który zmienił się nasz punkt widzenia Mocy; fajne szczegóły zaczerpnięte z komiksowych serii i one-shotów Marvela; Battlefront II; nie wspominając jeszcze o tym jak porównywaliśmy notatki i wymienialiśmy się pomysłami z Michaelem, autorem adaptacji dla młodzieży; Ale to jest właśnie ta zabawa w pisaniu powieści Star Wars. Odległa galaktyka George’a Lucasa jest również jedną wielką piaskownicą dla ludzi tworzących filmy, opowiadania, komiksy, gry i więcej, którzy mogą usiąść koło siebie i wymieniać się zabawkami, tworząc coraz to nowsze historie.

Jakie smaczki i nawiązania zmaleliście w książce? Podzielcie się nimi w komentarzach!

Książka Star Wars: Ostatni Jedi (Exapanded Edition) jest już dostępna w sprzedaży w USA. Polska premiera zaplanowana jest na 23 maja (empiki) oraz na 6 czerwca (ogólnopolska). Wkrótce na naszej stronie pojawi się jej recenzja.

Gwiezdne wojny: Ostatni Jedi pojawi się w Polsce na Blu Ray, Blu Ray 3D oraz DVD już 23 kwietnia.

Jason Fry jest autorem ponad 30 książek i opowiadań Star Wars, w tym: Miecz Jedi, Łotr 1: Akta misji, The Essential Atlas oraz oczywiście Star Wars: The Last Jedi Novelization.

Tekst: starwars.com/Jason Fry
Tłumaczenie: Świat Star Wars (dziękujemy za pomoc Maćkowi)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Podziel się z nami swoją opinią na temat wpisu!

Niech Moc będzie z Tobą!